Marketing 5.0 – nowa odsłona marketingu w nowej książce Kotlera

recenzja książki marketing 5.0

Czy technologia zastąpi ludzi? Jak duży jest jej wpływ na biznes, marketing i codzienność? Przed jakimi wyzwaniami stoi cyfrowy świat?

Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te pytania, przeczytaj książkę o marketingu 5.0 i technologiach nowej generacji.

Nazwisko amerykańskiego ekonomisty to już marka. Jednak Philip Kotler nie jest jedynym autorem książki. Są nimi również jego współpracownicy: Hermawan Kartajaya i Iwan Setiawan. Wcześniej wspólnie napisali książki: „Marketing 3.0” i „Marketing 4.0. Era cyfrowa”.

3 lekcje z książki „Marketing 5.0”

  1. Skoro nie możemy nauczyć maszyn tego, czego sami do końca nie rozumiemy, to rola ludzi w marketingu 5.0 jest fundamentalna.
  2. Spersonalizowane wyniki wyszukiwania i treści w mediach społecznościowych wzmacniają już wcześniej sformułowane przekonania.
  3. Automatyzacja pomoże marketerom rozwijać kreatywność – maszyny nie zawodzą w programowalnych zadaniach, ale ludzie dzięki intuicji i zdrowemu rozsądkowi są bardziej elastyczni.

Czym jest marketing 5.0?

W marketingu 5.0 stosuje się technologie imitujące ludzkie zachowanie. W ten sposób tworzy się, komunikuje, dostarcza i zwiększa wartość doświadczaną przez klienta podczas zakupów.

Marketing 5.0 łączy marketing 3.0 (zorientowany na człowieka) i marketing 4.0 (technologię). Składa się z pięciu elementów, którymi są:

  1. marketing bazujący na danych (data-driven marketing) – decyzje należy podejmować na podstawie danych,
  2. marketing zwinny (agile marketing) – sukces zależy od zwinności organizacyjnej,
  3. marketing predyktywny – pozwala przewidywać wyniki przed wdrożeniem działań,
  4. marketing kontekstowy – zapewnia m.in. tworzenie spersonalizowanych interakcji,
  5. marketing rozszerzony – wykorzystuje cyfryzację, by zwiększać produktywność pracowników np. przy pomocy chatbota. 

Marketing predyktywny (3), kontekstowy (4) i rozszerzony (5) opiera się dwóch dyscyplinach: data-driven marketing i agile marketing.

Autorzy dokładnie opisują te elementy i wskazują na wyzwania, z którymi musimy się mierzyć, czyli:

  • przepaść pokoleniowa, 
  • polaryzacja dobrobytu,
  • przepaść cyfrowa.

Technologie next tech – obietnice i zagrożenia 

Next tech to technologie nowej generacji. Zalicza się do nich:

  • sztuczną inteligencję, 
  • przetwarzanie języka naturalnego (NLP), 
  • technologię sensorową, 
  • robotykę, 
  • wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość, 
  • internet rzeczy,
  • blockchain.

Wraz z nowymi technologiami pojawiły się zagrożenia takie jak bańka informacyjna, utrata prywatności oraz cyfrowy styl życia (o którym przeczytasz w książce Wyloguj swój mózg.)

Autorzy mówią o obietnicach, jakie niosą ze sobą next tech. Wskazują np. na poprawę dobrostanu, cyfrowe bazy wiedzy oraz inteligentne rozwiązania stosowane w domach. 

W książce znajdziesz opis najczęstszych zastosowań technologii marketingowej, a więc reklamę, content marketing czy zarządzanie relacjami z klientami w sprzedaży i obsłudze posprzedażowej.

Maszyny zachowują zimną krew, ale to ludzie mają gorące serca.

Przeczytasz też o tym, jak ludzie dzięki pomocy technologii tworzą nowe doświadczenia konsumenckie.

Dlaczego i komu polecam „Marketing 5.0”?

Ta książka to świetny przegląd nowych technologii, wyzwań współczesnego marketingu i obietnic wynikających z next tech. Co więcej, Kotler i jego współpracownicy pokazują drugą stronę medalu, czyli zagrożenia. A to daje pełny obraz najnowszej koncepcji. Dlatego, sięgnij po tę książkę, jeśli:

  • chcesz poznać szanse i zagrożenia związane z nowymi technologiami w biznesie i marketingu,
  • interesuje Cię tematyka usprawniania ścieżki zakupowej i budowania spójnego doświadczenia klientów,
  • chcesz wiedzieć, jak łączyć mocne strony ludzi i maszyn.

O książce

H. Kartajaya, Ph. Kotler, I. Setiawan, „Marketing 5.0. Technologie Next Tech”, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2021.

Tytuł oryginalny: Marketing 5.0: Technology for Humanity
Liczba stron: 236
Rok polskiego wydania: 2021
Moja ocena: 7/10