Marketing 5.0 – nowa odsłona marketingu w nowej książce Kotlera [recenzja]

recenzja książki marketing 5.0

Czy technologia zastąpi ludzi? Jak duży jest jej wpływ na biznes, marketing i codzienność? Przed jakimi wyzwaniami stoi cyfrowy świat? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi, przeczytaj książkę o marketingu 5.0 i technologiach nowej generacji.

Nazwisko amerykańskiego ekonomisty to już marka. Jednak Philip Kotler nie jest jedynym autorem książki. Są nimi również jego współpracownicy: Hermawan Kartajaya i Iwan Setiawan. Wcześniej wspólnie napisali książki: „Marketing 3.0” i „Marketing 4.0. Era cyfrowa”.

3 lekcje z książki Marketing 5.0. Technologie next tech”:

  1. Skoro nie możemy nauczyć maszyn tego, czego sami do końca nie rozumiemy, rola ludzi w marketingu 5.0 jest fundamentalna.
  2. Spersonalizowane wyniki wyszukiwania i treści w mediach społecznościowych wzmacniają już wcześniej sformułowane przekonania.
  3. Automatyzacja pomoże marketerom rozwijać kreatywność – maszyny nie zawodzą w programowalnych zadaniach, ale ludzie dzięki intuicji i zdrowemu rozsądkowi są bardziej elastyczni.

Co to jest marketing 5.0?

W marketingu 5.0 stosuje się technologie imitujące ludzkie zachowanie. W ten sposób tworzy się, komunikuje, dostarcza i zwiększa wartość doświadczaną przez klienta podczas zakupów.

Marketing 5.0 łączy marketing 3.0 (zorientowany na człowieka) i marketing 4.0 (technologię). Składa się z pięciu elementów, do których zalicza się marketing:

  • bazujący na danych (data-driven marketing) – decyzje należy podejmować na podstawie danych,
  • zwinny (agile marketing) – sukces zależy od zwinności organizacyjnej,
  • predyktywny – pozwala przewidzieć wyniki przed wdrożeniem działań,
  • kontekstowy – zapewnia m.in. tworzenie spersonalizowanych interakcji,
  • rozszerzony – wykorzystuje cyfryzację, by zwiększać produktywność pracowników np. przy pomocy chatbota. 

Marketing predyktywny, kontekstowy i rozszerzony opiera się dwóch dyscyplinach: data-driven marketing i agile marketing.

Autorzy dokładnie opisują te elementy i wskazują na współczesne wyzwania, z którymi musimy się mierzyć, czyli:

  • przepaść pokoleniową, 
  • polaryzację dobrobytu,
  • przepaść cyfrową.

Technologie next tech – obietnice i zagrożenia 

Next tech to technologie nowej generacji i zalicza się do nich:

  • sztuczną inteligencję, 
  • przetwarzanie języka naturalnego (NLP), 
  • technologię sensorową, 
  • robotykę, 
  • wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość, 
  • internet rzeczy,
  • blockchain.

Wraz z nowymi technologiami pojawiły się zagrożenia, takie jak bańka informacyjna, utrata prywatności i cyfrowy styl życia – o którym przeczytasz w książce Wyloguj swój mózg.

Autorzy mówią również o obietnicach, jakie niosą ze sobą next tech. Wskazują np. na poprawę dobrostanu, cyfrowe bazy wiedzy oraz inteligentne rozwiązania stosowane w domach. 

W książce znajdziesz opis najczęstszych zastosowań technologii marketingowej, w tym reklamę, content marketing oraz zarządzanie relacjami z klientami (CRM) w sprzedaży i obsłudze posprzedażowej.


Maszyny zachowują zimną krew, ale to ludzie mają gorące serca.

— Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan

Przeczytasz też o tym, jak ludzie dzięki pomocy technologii tworzą nowe doświadczenia konsumenckie.

Dlaczego i komu polecam książkę „Marketing 5.0”?

To świetny przegląd najnowszych technologii, wyzwań współczesnego marketingu i obietnic wynikających z next tech. Philip Kotler i jego współpracownicy pokazują jeszcze jedną stronę, czyli zagrożenia, co pozwala zobaczyć pełny obraz najnowszej koncepcji.

Sięgnij po tę książkę, jeśli:

  • chcesz poznać szanse i zagrożenia związane z nowymi technologiami w biznesie i marketingu,
  • interesuje Cię tematyka usprawniania ścieżki zakupowej i budowania spójnego doświadczenia klientów,
  • chcesz wiedzieć, jak łączyć mocne strony ludzi i maszyn.

O książce

Liczba stron: 236

Rok polskiego wydania: 2021

Tytuł oryginalny: Marketing 5.0: Technology for Humanity

Moja ocena: 7/10

Źródło: H. Kartajaya, Ph. Kotler, I. Setiawan, „Marketing 5.0. Technologie Next Tech”, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2021.