Czy technologia zastąpi ludzi? Jak duży jest jej wpływ na biznes, marketing i codzienność? Przed jakimi wyzwaniami stoi cyfrowy świat? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi, przeczytaj książkę o marketingu 5.0 i technologiach nowej generacji.
Nazwisko amerykańskiego ekonomisty to już marka. Jednak Philip Kotler nie jest jedynym autorem książki. Są nimi również jego współpracownicy: Hermawan Kartajaya i Iwan Setiawan. Wcześniej wspólnie napisali książki: „Marketing 3.0” i „Marketing 4.0. Era cyfrowa”.
3 lekcje z książki „Marketing 5.0. Technologie next tech”:
- Skoro nie możemy nauczyć maszyn tego, czego sami do końca nie rozumiemy, rola ludzi w marketingu 5.0 jest fundamentalna.
- Spersonalizowane wyniki wyszukiwania i treści w mediach społecznościowych wzmacniają już wcześniej sformułowane przekonania.
- Automatyzacja pomoże marketerom rozwijać kreatywność – maszyny nie zawodzą w programowalnych zadaniach, ale ludzie dzięki intuicji i zdrowemu rozsądkowi są bardziej elastyczni.
Co to jest marketing 5.0?
W marketingu 5.0 stosuje się technologie imitujące ludzkie zachowanie. W ten sposób tworzy się, komunikuje, dostarcza i zwiększa wartość doświadczaną przez klienta podczas zakupów.
Marketing 5.0 łączy marketing 3.0 (zorientowany na człowieka) i marketing 4.0 (technologię). Składa się z pięciu elementów, do których zalicza się marketing:
- bazujący na danych (data-driven marketing) – decyzje należy podejmować na podstawie danych,
- zwinny (agile marketing) – sukces zależy od zwinności organizacyjnej,
- predyktywny – pozwala przewidzieć wyniki przed wdrożeniem działań,
- kontekstowy – zapewnia m.in. tworzenie spersonalizowanych interakcji,
- rozszerzony – wykorzystuje cyfryzację, by zwiększać produktywność pracowników np. przy pomocy chatbota.
Marketing predyktywny, kontekstowy i rozszerzony opiera się dwóch dyscyplinach: data-driven marketing i agile marketing.
Autorzy dokładnie opisują te elementy i wskazują na współczesne wyzwania, z którymi musimy się mierzyć, czyli:
- przepaść pokoleniową,
- polaryzację dobrobytu,
- przepaść cyfrową.
Technologie next tech – obietnice i zagrożenia
Next tech to technologie nowej generacji i zalicza się do nich:
- sztuczną inteligencję,
- przetwarzanie języka naturalnego (NLP),
- technologię sensorową,
- robotykę,
- wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość,
- internet rzeczy,
- blockchain.
Wraz z nowymi technologiami pojawiły się zagrożenia, takie jak bańka informacyjna, utrata prywatności i cyfrowy styl życia – o którym przeczytasz w książce Wyloguj swój mózg.
Autorzy mówią również o obietnicach, jakie niosą ze sobą next tech. Wskazują np. na poprawę dobrostanu, cyfrowe bazy wiedzy oraz inteligentne rozwiązania stosowane w domach.
W książce znajdziesz opis najczęstszych zastosowań technologii marketingowej, w tym reklamę, content marketing oraz zarządzanie relacjami z klientami (CRM) w sprzedaży i obsłudze posprzedażowej.
Maszyny zachowują zimną krew, ale to ludzie mają gorące serca.
— Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan
Przeczytasz też o tym, jak ludzie dzięki pomocy technologii tworzą nowe doświadczenia konsumenckie.
Dlaczego i komu polecam książkę „Marketing 5.0”?
To świetny przegląd najnowszych technologii, wyzwań współczesnego marketingu i obietnic wynikających z next tech. Philip Kotler i jego współpracownicy pokazują jeszcze jedną stronę, czyli zagrożenia, co pozwala zobaczyć pełny obraz najnowszej koncepcji.
Sięgnij po tę książkę, jeśli:
- chcesz poznać szanse i zagrożenia związane z nowymi technologiami w biznesie i marketingu,
- interesuje Cię tematyka usprawniania ścieżki zakupowej i budowania spójnego doświadczenia klientów,
- chcesz wiedzieć, jak łączyć mocne strony ludzi i maszyn.
O książce
Liczba stron: 236
Rok polskiego wydania: 2021
Tytuł oryginalny: Marketing 5.0: Technology for Humanity
Moja ocena: 7/10
Źródło: H. Kartajaya, Ph. Kotler, I. Setiawan, „Marketing 5.0. Technologie Next Tech”, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2021.