„Wyloguj swój mózg” – książka, która zmieni Twoje podejście do technologii [recenzja]

wyloguj-swoj-mozg

Ta książka zmieni Twoje podejście do technologii. Dowiesz się z niej sporo o… sobie.

Szwedzki psychiatra Anders Hansen w swojej popularnonaukowej książce „Wyloguj swój mózg. Jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii” wyjaśnia działanie mózgu w epoce cyfrowej. Mózgu, który wciąż nie przystosował się do nowych technologii.

3 lekcje z książki „Wyloguj swój mózg”

1. Media społecznościowe dostarczają setki zastrzyków dopaminy.

2. Przeskakiwanie między zadaniami obniża efektywność każdego z nich i w efekcie zajmuje więcej czasu.

3. Telefon kradnie uwagę, nawet jeśli jest wyciszony, znajduje się w kieszeni lub leży obok.

Jak dopamina działa na mózg?

Autor porusza kwestię dopaminy, która zmusza nas do zajęcia się tym, na czym powinniśmy skupić uwagę – to jej najważniejsze zadanie. Dopamina odgrywa również rolę w układzie nagrody mózgu. Jej poziom podnoszą np. kontakty z ludźmi i… korzystanie z telefonu.

Nasz mózg jest spragniony nowości. Podczas nauki czegoś nowego, uwalnia dopaminę. Na tej samej zasadzie działa przeglądanie stron internetowych i mediów społecznościowych. Dzięki dopaminie chcemy więcej, więc klikamy i przesuwamy obrazy. Hansen pisze, że telefon daje mały „zastrzyk dopaminy” nawet 300 razy dziennie!

W jaki sposób zajmujemy możliwie najwięcej Twojego czasu i świadomej uwagi? Wykorzystaliśmy słaby punkt ludzkiej psychologii. Dajemy ci działeczkę dopaminy.

Sean Parker, były dyrektor zarządzający i członek rady nadzorczej Facebooka

Wyobraź sobie, że nie masz na telefonie aplikacji Facebooka (lub innej, którą lubisz), a z serwisu możesz korzystać tylko na komputerze.

Jak myślisz, wciąż tak chętnie będziesz sięgać po telefon? I czy tyle samo czasu zajmie Ci przeglądanie tego serwisu?

Wypróbowałam to przez tydzień. Facebooka przeglądałam kilka lub kilkanaście minut dziennie. Wcześniej zajmowało mi więcej niż 2 godziny.

Skupienie się na jednej czynności – dlaczego jest takie trudne?

Z tej książki dowiesz się, że jesteś w stanie skupić się tylko na jednej rzeczy. Być może dziwi Cię to, bo podczas pracy obsługujesz skrzynkę mailową, po chwili wracasz do innych obowiązków, a za moment odpisujesz na SMS-a.

Wszystko idzie sprawnie, ale czy faktycznie tak jest?

Przeskakiwanie między zadaniami zajmuje więcej niż kilka sekund, bo mózg potrzebuje czasu na „przezbrojenie”, tkwiąc jeszcze chwilę w poprzedniej czynności. Ponowne skupienie się na porzuconym zadaniu zajmie Ci więc około kilku minut. Chyba że należysz do 1% populacji, która umie robić kilka rzeczy naraz.

Psychiatra przytacza wyniki badań pamięci i koncentracji u studentów. Okazuje się, że telefon okrada z uwagi, nawet kiedy jest wyciszony i schowany w kieszeni lub leży na biurku. Pisze również, że produktami Facebooka, Snapchata i Twittera nie są platformy. Ich produktem jest nasza uwaga, którą przechwytują, by móc sprzedać ją reklamodawcom. Dlatego:

Jeśli uważasz, że dostałeś coś za darmo, to jesteś w błędzie.

Anders Hansen

Dlaczego polecam książkę „Wyloguj swój mózg”?

Bo zmieniła moje podejście do mediów społecznościowych i urządzenia, które tyle razy w ciągu dnia kradnie moją uwagę. Po jej przeczytaniu myślę, że okrada mnie również z czasu i energii. Być może Ty też dojdziesz do podobnych wniosków.

Książka zawiera mnóstwo przydatnych informacji m.in. o wpływie ekranów na zdrowie psychiczne i sen. Dowiesz się z niej, jak urządzenia ekranowe wpływają na dzieci i młodzież.

Na końcu książki znajdziesz dobre rady dla ludzi epoki cyfrowej.

Jedna z nich to zamiana kolorowego ekranu w telefonie na czarno-biały. Po co? Bo taki obraz wyzwala mniej dopaminy, a to oznacza mniejszą chęć na przewijanie kolejnych wiadomości.

wyloguj-swoj-mozg

O książce

Liczba stron: 280

Rok wydania: 2020

Moja ocena: 10/10

Źródło: Anders Hansen, „Wyloguj swój mózg. Jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii”, Wydawnictwo Znak, 2020 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.